کمردرد رایج ترین اختلال اسکلتی ـ عضلانی و یکی از مهم ترین عوامل دوری افراد از محل کار و خانه نشینی است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم.

کمردرد معمولا در عرض چند هفته بهبود می یابد. در این مدت، مهم است که فعال بمانید و استراحت در رختخواب را محدود کنید.

چه چیزی می تواند باعث کمردرد شود؟

در بیشتر موارد نمی توان علت دقیق درد را شناسایی کرد و خوشبختانه درصد کمی از موارد کمر درد بدلیل مشکلات جدی همچون آسیب دیسک ها و … رخ می دهند. بسیاری از عوامل فیزیکی یا روانی می توانند باعث کمردرد شوند و اغلب ترکیبی از اینها دخیل هستند از جمله:

• کشیدگی عضلات کمر در نتیجه کشش یا خم شدن شدید ستون فقرات
  • گرفتگی عضلات کمر
  • خستگی عضلات ناشی از فعالیت بیش از حد
  • عوامل روانی، از جمله ترس از آسیب یا بهبود نیافتن، احساس ناراحتی یا استرس.
  •  نداشتن خواب کافی و با کیفیت خوب
  • اضافه وزن یا عدم فعالیت بدنی کافی

گاهی اوقات دلایل خاصی برای کمردرد وجود دارد، به خصوص زمانی که پا درد، سوزن سوزن یا بی حسی وجود دارد. این می تواند ناشی از تحریک یا فشرده شدن اعصاب پشت باشد که نشان دهنده بروز مشکلاتی همچون بیرون زدگی و آسیب دیسک ها است.

علائمی که در صورت بروز آن ها باید هرچه سریع تر با یک پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنید:

• مشکل در دفع ادرار یا احساس دفع آنی
  • بی حسی یا گزگز در ناحیه تناسلی یا باسن
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • اختلال در عملکرد جنسی، مانند از دست دادن حس در هنگام مقاربت
  • از دست دادن قدرت در پاهای شما
  • اگر دردی را تجربه می کنید که از پشت هر دو پا می گذرد
  • احساس ناخوشی با کمر درد، مانند تب یا تعریق شدید که شما را از خواب بیدار می کند.

درمان کمر درد

تحقیقات نشان می دهد که اکثر کمر دردها با موفقیت با ترکیبی از موارد زیر قابل درمان هستند:

کاهش سطح فعالیت نه به معنای استراحت مطلق بلکه فرد باید فعالیت های عادی خود را تا جایی که دردی احساس نمی کند انجام دهد.

استفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن

استفاده از کمپرس گرم

فیزیوتراپی کمر موثرترین روش غیرجراحی در درمان مشکلات ستون فقرات است که در کلینیک فیزیوتراپی صبای سلامت ( فیزیوتراپی در مرزداران ) به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود. انجام ورزش و تمریناتی که فیزیوتراپیست برای شما در نظر می گیرد یکی از موثرترین روش ها در تسکین کمر درد است. فیزیوتراپیست با توجه به شرایط هر بیمار و نوع مشکل وی علاوه بر تمرینات ورزشی از درمان های دستی ، لیزر درمانی ، الکتروتراپی و کشش ستون فقرات نیز بهره می برد.

در صورتی که عامل زمینه ای کمردرد بحدی جدی باشد که با روش های ذکر شده در بالا نتوان درد و علائم بیمار را کنترل کرد، جراحی به عنوان آخرین گزینه انجام می گیرد.

درمان کمر درد – فیزیوتراپی در مرزداران – کلینیک فیزیوتراپی در غرب تهران – فیزیوتراپی در گیشا