پارگی مینیسک زانو از آسیب های شایع زانو در افراد ورزشکار است که می تواند دردناک و ناتوان کننده باشد.

این آسیب یکی از شایع ترین آسیب های غضروف زانو است که اگرچه بیشتر ورزشکاران را درگیر می کند اما ریسک بروز آن در هر فردی وجود دارد.

مینیسک یک تکه غضروف در زانوی شماست که مفصل را بالشتک و تثبیت می کند. از استخوان ها در برابر سایش محافظت می کند. اما در صورتی که یک چرخش شدید و ناگهانی در زانو رخ دهد مینیسک زانو پاره شده و زانو ناپایدار می شود. در برخی موارد، تکه‌ای از غضروف خرد شده شکسته شده و در مفصل زانو گیر می‌کند و باعث قفل شدن آن می‌شود.

پارگی مینیسک زانو در ورزش های تماسی مانند فوتبال و همچنین ورزش های غیر تماسی که نیاز به پریدن و برش دارند مانند والیبال و فوتبال رایج است.

علائم پارگی مینیسک زانو

• احساس در زانو در زمان بروز آسیب
  • تورم و التهاب زانو
  • احساس ترکیدن چیزی در زانو در هنگام آسیب دیدگی
  • مشکل در خم کردن و صاف کردن پا
  • احساس قفل کردن زانو

برای تشخیص پارگی منیسک، پزشک شما را معاینه کامل می کند. آنها می خواهند جزئیاتی را در مورد نحوه آسیب دیدگی شما بشنوند. اشعه ایکس ممکن است برای رد شکستگی استخوان و سایر مشکلات ضروری باشد. همچنین ممکن است به یک اسکن MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) نیاز داشته باشید که امکان ارزیابی دقیق تر غضروف زانو را فراهم می کند.

روش های درمان

درمان این آسیب به اندازه و محل پارگی بستگی دارد. سایر عوامل موثر بر درمان شامل سن، سطح فعالیت و صدمات مرتبط است. از آن جایی که اغلب قسمت های مینیسک زانو فاقد عروق خون رسان هستند احتمال خودبخودی این آسیب وجود ندارد و انجام اقدامات درمانی ضروری است.

فرد باید در زمان بروز آسیب فعالیت های ورزشی خود را متوقف کند تا از تشدید آسیب دیدگی جلوگیری شود. کاهش سطح فعالیت تا زمان بهبودی کامل نیز توصیه می شود.

استفاده از کمپرس یخ کمک زیادی به کاهش التهاب زانوی آسیب دیده می کند.

فشرده سازی زانو با باندهای فشاری نیز می تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

برای تسکین درد می توان از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده کرد.

فیزیوتراپی زانو مهم ترین بخش برنامه درمان غیرجراحی پارگی مینیسک زانو است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی صبای سلامت (فیزیوتراپی در شمال غرب تهران) می توانید از آن بهره مند شوید. تمرینات کششی و تقویتی که فیزیوتراپیست برای شما در نظر می گیرد کمک زیادی به تسریع بهبود و بازیابی توانایی های حرکتی زانو می کند.

در صورت عدم بهبودی مینیسک آسیب دیده با روش های ذکر شده در بالا جراحی به عنوان آخرین گزینه انجام خواهد گرفت ، فیزیوتراپی پس از جراحی نیز برای تسریع بهبودی ضروری است.

فیزیوتراپی زانو – فیزیوتراپی در مرزداران – فیزیوتراپی در شمال غرب تهران – فیزیوتراپی در شهرک ژاندارمری