فیزیوتراپی سالمندان در درمان دردهای مفصلی : برای افراد سالمند ، این احتمال وجود دارد که ورزش کلید بازگرداندن و حفظ عملکرد فیزیکی مورد نیاز در زندگی روزمره باشد. برنامه های ورزشی تنظیم شده به وسیله فیزیوتراپیست می تواند به کم کردن درد بدن، تقویت حرکت مفاصل، تسهیل هماهنگی و تقویت عملکرد تنفسی کمک شایان کند.

پیری بدن را دچار تغییرات فیزیکی بسیاری می کند. به طور معمول این تغییرات باعث کاهش دامنه حرکتی، تراکم استخوان، هماهنگی بدن و یا سفت شدن مفاصل می شود که در بعضی از مواقع میتواند به افتادن و شکستگی منجر شود.

فیزیوتراپی برای سالمندانی که از بیماری های مزمن رنج می برند نیز می توانند مفید واقع شود. همان طور که میدانید فیزیوتراپی نمی تواند روند پیری را متوقف کند، ولی می تواند به کاهش تأثیرات پیری بر بدن کمک شایانی کند. فیزیوتراپیست ها متخصصان آموزش دیده ای هستند که می توانند عوامل کم کردن دامنه حرکتی را شناسایی کنند که از فعالیت و سالمند جلوگیری می کند.

ورزش منظم همچنین می تواند به کم کردن خطر و تأثیر بیماری هایی که معمولا افراد مسن را تحدید میکنند کمک کند.

مواردی که فیزیوتراپی میتواند برای سالمند مفید واقع شود

بیماری های سالمند مستعد بروز بیماری های گوناگونی هستند که بطور معمول شامل مشکلات مشکلات تعادلی ، اسکلتی- عضلانی، بیماری های روانی ، عصبی و قلبی ریوی و دردهای مزمن می شوند. فیزیوتراپی در درمان و کاهش هر یک از این بیماری ها نام برده شده موفقیت آمیز بوده است.

بی ثباتی وضعیتی و اختلال تعادل:

مشکلات در حفظ تعادل در سالمندان به علل از دست رفتن عملکرد طبیعی ماهیچه ها و استخوان ها می باشد. این بیماری معمولا به علل آرتروز و بی حسی در پاها، مشکلات چشمی، مشکلات گردش خون و مصرف متعدد داروها بوجود می آید. درمانهای فیزیوتراپی دربر گیرنده تمرینات تعادلی برای کمک به بهبود سطح عملکرد عضلات و استخوان‌ها در اشخاص مبتلا به بیماری‌های عصبی مثل بیماری پارکینسون ، بیماری آلزایمر، ALS و یا آسیب مغزی است.

بهبود قدرت و انعطاف پذیری:

با بالا رفتن سن، کم شدن آستانه قدرت و انعطاف پذیری یکی از معمول ترین مواردی است که می توان گفت هر شخص با آن روبرو میشود. علاوه بر این، این حالت می تواند با وجود سایر شرایط مزمن ارتباط داشته و با مسائل عصبی، مشکلات غدد درون ریز و مسائل اسکلتی عضلانی حاد تر شود.

درد ناشی از شرایط مزمن :

فیزیوتراپی می تواند به کاهش مشکلات ناشی از شرایطی مثل آرتریت یا پوکی استخوان مفید واقع شود. بطور معمول درد مفاصل در اثر التهاب مفاصل، آرتریت، جراحات، نقرس و موارد دیگر بوجود بیاید . در صورت عدم درمان در مدت زیاد، می‌تواند حرکت های سالمند را محدود کند و به ضعف یا بی‌ثباتی در انجام فعالیت‌های عادی منجر شود. هدف فیزیوتراپیست بازگشت فعالیت معمول ماهیچه ها، استخوان ها، مفاصل، تاندون ها و رباط ها میباشد.

فیزیوتراپی سالمندان

درمان فیزیوتراپی سالمندان با دردهای مفصلی

فیزیوتراپی در بر گیرنده تمرینات ورزشی و بکار گیری از روش های الکتریکی مثل شاک ویو تراپی، اولتراسوند، TENS، لیزر و دیگر روش های درمانی است.تمرینات تقویت کننده عضلات در هفته دو بار انجام می شود که یکی از موثر ترین درمان ها برای آرتروز و سلامت استخوان سالمندان است.

هدف فیزیوتراپیست رسیدگی و کمک به نواحی میباشد که نیازمند درمان هستند. فیزیوتراپیست از اطلاعات خود برای برنامه ریزی یک برنامه سفارشی برای هر سالمند استفاده می کند. این برنامه شامل تعادل و تمرینات ، تمرینات تقویتی، دامنه حرکت (ROM)،  پیاده روی است.

مزایای فیزیوتراپی در سالمندان :

• بهبود عملکردهای قلبی-تنفسی.
  • تمرینات منظم باعث بهبود هماهنگی ، تعادل، انعطاف پذیری، قدرت، کنترل حرکتی، استقامت و یا حافظه می شود.
  • به بهبود عملکرد شناختی کمک می کند.
  • در تحقیقات انجام شده ثابت شده است که فیزیوتراپی برای اشخاص سالمند که از شرایطی مثل سفتی مفاصل، رباط‌های غیرقابل خم شدن و حرکت کلی بدن رنج می‌برند، مفید واقع شده است. بیماری پارکینسون، آرتریت و مشکلات عصبی.
  • خطرهای بیماری قلبی را کم میکند.
  • به درمان و حفظ تحرک کمک می کند.
  • فیزیوتراپی برای بازگرداندن سطح عملکرد، کم کردن درد و در نهایت بهبود کیفیت زندگی واجب است.
  • به حفظ توانایی انجام فعالیت های روزانه کمک می کند.
  • خطر سقوط را کم میکند.
  • به کاهش تأثیر بیماری هایی که معمولا افراد مسن بیشتر به آنها مبتلا میشوند کمک می کند.
  • پیشگیری و درمان آسیب های مفصلی، خطر افتادن، اختلالات تعادل،کاهش قدرت و کاهش فشار خون بالا و افزایش وزن.

در کلینیک فیزیوتراپی صبا سلامتی با بهره گیری از بروز ترین تجهیزات فیزیوتراپی و جدیدترین متد های درمانی آماده ارائه خدمات درمانی فیزیوتراپی سالمندان در درمان دردهای مفصلی برای جوش خوردن استخوان ها میزبان شما هستیم.