فیزیوتراپی برای پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌های شما شروع به از دست دادن تراکم، ضعیف‌تر، شکننده‌تر شدن می‌کنند و احتمال شکستگی افزایش پیدا می کند. این وضعیت در میان سالمندان و افراد مسن شایع است. زنان تا چهار برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

خوشبختانه، مجموعه ای از گزینه های درمانی، از جمله فیزیوتراپی برای پوکی استخوان، می تواند به تقویت استخوان ها و کاهش اثرات بیماری کمک کند. این مقاله راه هایی را مورد بحث قرار می دهد که می توانید پوکی استخوان خود را با PT درمان کنید.

استخوان‌های بدن شما حاوی منافذ یا سوراخ‌های میکروسکوپی هستند که به پذیرش هر نیرویی که از طریق آنها عبور می‌کند کمک می‌کند. اما در افراد مبتلا به پوکی استخوان، این منافذ بزرگ‌تر می‌شوند و باعث نازک‌تر شدن، شکننده‌تر شدن و احتمال شکستگی استخوان می‌شوند.

استخوان‌ها موجودات زنده‌ای هستند و بدن باید دائماً آنها را با کلسیم و سایر مواد مغذی بازسازی کند تا قوی بماند. در افراد مبتلا به پوکی استخوان، این بازسازی استخوان با زوال یا تجزیه استخوان پیشی می گیرد و با گذشت زمان از دست دادن توده استخوانی رخ می دهد.

برخی از افراد نسبت به دیگران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند، از جمله:

  • افراد بالای 50 سال
  • زنان یائسه (به دلیل از دست دادن استروژن)
  • سیگاری ها
  • افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا سندرم روده تحریک پذیر (به دلیل سوء جذب مواد مغذی)
  • افراد لاغر که توده استخوانی کمی دارند.
  • افرادی که مشکلات تیروئید، پاراتیروئید یا کلیه دارند
  • بیماران تحت درمان با داروهای استروئیدی طولانی مدت، درمان های هورمونی، یا پرتو درمانی

پوکی استخوان که معمولاً به عنوان بیماری خاموش شناخته می شود، اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند. در واقع، بسیاری از افراد در اولین تشخیص از مشکل خود آگاه نیستند. متأسفانه، با پیشرفت بیماری، می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند، از جمله:

  • کاهش قد با افزایش سن
  • دشواری در تنفس (به دلیل تغییرات وضعیتی که ظرفیت ریه شما را محدود می کند)
  • شکستگی های مکرر استخوان
  • درد استخوان ها

از آنجایی که پوکی استخوان بسیار شایع است، اکثر پزشکان با نزدیک شدن به میانسالی افراد شروع به غربالگری برای آن می کنند. این ارزیابی معمولاً شامل یک آزمایش روتین تراکم مواد معدنی استخوان (همچنین به عنوان اسکن DEXA شناخته می شود) است. این آزمایش از اشعه ایکس برای تجسم استخوان های شما و اندازه گیری قدرت نسبی آنها استفاده می کند.

خون‌گیری و بررسی جامع سوابق پزشکی و دارویی شما نیز معمولاً برای شناسایی هر عاملی که می‌تواند در شکنندگی استخوان نقش داشته باشد، انجام می‌شود.

در نهایت، قد و وضعیت کلی بدن شما هر سال ارزیابی می شود تا تغییراتی که ممکن است به دلیل پوکی استخوان باشد بررسی شود. تشخیص زودهنگام این بیماری برای جلوگیری از از دست دادن بیشتر استخوان و جلوگیری از شکستگی‌هایی که زندگی را تغییر می‌دهند، بسیار مهم است.

فیزیوتراپی برای پوکی استخوان

هنگامی که پوکی استخوان (یا استئوپنی پیش ساز آن) تشخیص داده شد، پزشک ممکن است شما را به عنوان بخشی از برنامه مداخله درمانی خود به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد.

ممکن است زمانی که هیچ گونه درد یا محدودیت حرکتی را تجربه نمی کنید، رفتن به درمان غیر منطقی به نظر برسد، اما نشان داده شده است که PT چندین مزیت ارزشمند مرتبط با پوکی استخوان را ارائه می دهد. بخش‌های زیر درمان‌های خاصی را توضیح می‌دهد که می‌تواند به شما در کاهش اثرات این بیماری کمک کند.

آموزش مقاومتی

یکی از راه های موثر برای مبارزه با پوسیدگی استخوان، شروع یک برنامه تمرین مقاومتی است. استخوان‌ها در مناطقی که استرس رخ می‌دهد بازسازی یا ساخته می‌شوند، بنابراین این نوع ورزش می‌تواند به ایجاد مقاومت لازم برای تقویت استخوان‌ها کمک کند.

فیزیوتراپ شما می تواند به شما در طراحی یک روال تقویتی که با شرایط و سطح آمادگی شما مناسب است کمک کند. درمانگر همچنین می‌تواند به شما یاد دهد که چگونه با قوی‌تر شدن، در برنامه پیشرفت کنید. شواهد نشان داده اند که این نوع فعالیت نه تنها سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد، بلکه عملکرد کلی شما را نیز افزایش می دهد

ورزش تحمل وزن

مانند تمرینات مقاومتی، تمرینات تحمل وزن راه خوبی برای ایجاد استرس مثبت بر استخوان‌ها و تحریک بازسازی استخوان در نواحی ضعیف‌تر در ستون فقرات، باسن یا پاها هستند. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، استفاده از دستگاه بیضوی یا بالا رفتن از پله، همه راه‌های مثبتی برای کمک به حفظ (و به طور بالقوه بهبود) تراکم استخوان‌های شما هستند.

فیزیوتراپ شما می‌تواند دستورالعمل‌های فعالیت روزانه را مشخص کند و وضعیت شما را هنگام شروع یک رژیم هوازی کنترل کند. متخصص فیزیوتراپی برای پوکی استخوان همچنین می توانند تمرینات پیشرفت ایمن را در حین سازگاری با روال جدید خود به شما ارائه دهند.

آموزش تعادل

اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید، استخوان‌های شما شکننده‌تر و در نتیجه بیشتر از استخوان‌های بدون این بیماری مستعد شکستگی هستند. به همین دلیل، پیشگیری از سقوط برای افراد مبتلا به این بیماری بسیار مهم است.

فیزیوتراپ شما می تواند با تمرکز بر فعالیت های تمرینی تعادلی، به بهبود تعادل و کاهش احتمال سقوط کمک کند. این تمرین‌ها سطوح غیرقابل پیش‌بینی یا ناهموار را شبیه‌سازی می‌کنند تا مسیریابی آنها را کم‌چالش کند. PT همچنین به ایجاد قدرت در عضلات ساق، مچ پا و پا کمک می کند تا به شما کمک کند ثبات خود را حفظ کنید.

آموزش مکانیک بدن

چندین نوع حرکت، از جمله چرخش سریع، خم شدن تنه به جلو و بلند کردن اجسام سنگین، می‌تواند فشار بیشتری بر استخوان‌های مبتلا به پوکی استخوان وارد کند و شما را بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار دهد. متأسفانه، بسیاری از کارهای روزانه مانند تخلیه ماشین ظرفشویی یا پوشیدن کفش می توانند به این الگوهای حرکتی بالقوه مضر نیاز داشته باشند.

فیزیوتراپیست شما می تواند به شما کمک کند تا در مورد استراتژی های جایگزینی که می تواند برای انجام وظایف روزانه خود به روشی ایمن تر استفاده شود، به شما آموزش دهد. درمانگران همچنین وضعیت شما را هنگام بلند کردن یا ورزش کنترل می کنند و نشانه هایی را برای کاهش خطر آسیب ارائه می دهند.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی برای پوکی استخوان – فیزیوتراپی در مرزداران – فیزیوتراپی در غرب تهران – فیزیوتراپی در شهرک ژاندارمری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست